JANINAS

När blev det skillnad på kund och kund?

Idag höll jag nog på att tappa nerverna riktigt ordentligt!

Det var igår kväll när jag skulle ringa åt en kundtjänst ang. en räkning, så stod det på lappen jag fått att telefontiden är mellan 07:00-20:00 på vardagar. Så klockan 17:15 ringde jag dit. Väntade länge i kö, och när jag väl kom fram kunde damen i andra luren inte svenska, och kopplade mig vidare till någon tvåspråkig. Då kom jag vidare till en telefonsvarare, där svararen sa på svenska att telefontiden är mellan 07:00-17:00.  Okej, så telefontiden är 3 timmar kortare om man är svenskspråkig?

Så jag provade idag igen. Väntade än en gång säkert 10 minuter i kö, sen när någon svarade och jag sa ”Hej jag heter Janina Nylund. Pratar ni svenska?” så la kärringen på luren!! För i helvete, då blev jag tvungen att börja om från ruta ett, och stå i kö IGEN, för att sen ytterligare 10 minuter senare få bli ”dissad” och vänta i en annan kö på någon som kunde svenska.

Att jobba med kundtjänst och lägga på luren när någon svenskspråkig ringer, är nog att gå för långt. Hon kunde väl åtminstone fråga om jag kan finska, även om jag inte kan det men vi skulle ju åtminstone kunnat försöka förstå varandra. Jag personligen tycker ju att eftersom Finland faktiskt är ett tvåspråkigt land, ska såna som arbetar inom kundtjänst kunna båda språken (jag skulle aldrig ens söka ett sånt jobb eftersom jag inte kan finska, för jag skulle nog inte ha en chans). Så det minsta de kan göra är väl att alltid koppla en vidare till någon som kan betjäna en på kundens modersmål, för oftast finns det ju nog någon som kan båda språken.

Tänk er att man står och väntar 10 minuter i en kö t.ex. vid banken, och när man väl kommer fram och de inte kan svenska, skulle de säga åt en att gå längst bak i kön igen? Det är ju i princip samma sak.

Sånt här gör mig bara så förbannad.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. therese

    men herregud vikket tjafs om att janina inte kan finska/svårt att lära sig finska nu mittiallt….nu va e ju kundtjäntsten e va frågan om som slänger på luren för att janina fråga om dom kunde prata svenska. Finland e 2språkit å jaa,majoriteten är finska MEN inom kundbetjäning och vårdyrken så ska man få bli betjänad på eget språk,vill säga svenska i detta fall. Jag kan inte heller finska,tyckte det var jättesvårt i skolan å fast hur jag försökte plugga så blev jag aldrig bättre,engelska var det inget problem med alls så hur kommer det sig då att man lyckas lära sig ett språk men inte det andra???som janina oxå skriver att hon skulle inte söka ett jobb där det krävs finska för att man ska kunna betjäna nån,det skulle inte jag heller,vet jag att jag är så otroligt usel på finska så skulle jag aldrig söka mig inom nån kundtjänst där man skall betjäna på båda språken.Jag har fått nej många ggr när jag sökt jobb just för att jag inte har språkintyget i finska och det suuuger rejält,javisst kan jag ta språkintyget MEN jag vet att mina chanser till att klara provet är otroligt små å det tar väldans emot att lägga ut rätt mycke pengar på nåt man ändå vet att man med stor sannolikhet inte klarar. Det är otroligt jobbit för med min usla finska så är mina möjligheter att få ett fast jobb här inte så stora(är dessutom inom vårdbranschen). Så jag tycker inte ni ANONYMA ska hacka ner på att man inte kan/vill/klarar av att lära sig finska för VISSA har faktist så svårt att dom inte klarar det fast man kanse vill.

    JANINA SVARAR: Word!

  2. Tin

    Jag menade ju inte att ni skulle skämmas eller på nåt sätt att ni borde det om det lät så!! Absolut inte. Jag kan ju inte bättre själv så jag förstår hur svårt det är för det är ett jättesvårt språk och då har jag också försökt att lära mig men det kunde lika gärna vara arabiska,hebreiska
    (för det känns ibland lika svårt och omöjligt) MEN det jag menade var att JAG personligen skäms över att jag inte kan ett modersmål som är i vårt land. Jag ville inte att ni/du skulle ta åt er som att jag skulle tycka att ni skulle skämmas. (även om det ibland kan verka så på dig när du skrivit att ”du gett upp hoppet om att lära dig språket så därför flyttar ni till sverige” det är bara enligt MIG som jag har läst inlägg så) hoppas det här blev rätt och jag vill inte kritisera. MEN ja förstår dig gällande att finska är svårt, det borde höra till kundtjänst att kunna båda språken JA ABSOLUT. Och jag jag menar INTE att ni skulle behöva skämmas för att ni inte kan språket!!! :) hoppas allt är bra.

  3. Sohvi

    ”inte GILLAR språket, det jag menade var att jag är medveten om att jag inte kan finska och därför inte skulle kunna betjäna kunder på finska alls, det är ju KUNDTJÄNST det handlar om, då ska man väl kunna betjäna åtminstone på båda språken. Det är inte så att vi strätar emot att lära oss, det känns bara helt omöjligt och vi HAR FÖRSÖKT men tröttnat nu redan och det enda som håller oss kvar i detta land är släkten. Bara för att vi är födda här betyder det inte att vi är skyldiga landet någonting, alla har vi yttrandefrihet och vill vi flytta till Sverige p.g.a. språket (även om det inte är bara därför) så ska det vara helt okej. Det är vår sak och ingen annans. Och jaa, vi skäms nog vi också över att vi inte kan finska, men det är inte ”bara att lära sig” för alla, vissa har lättare att lära sig, andra har det svårare. Det beror till stor del på hur intresserad man är av att lära sig. Jag kan bättre engelska än många andra jag känner, det är ju ett världsspråk och något som alla borde kunna, men inte tycker jag att de som knappt kan prata engelska borde skämmas för det.”

    Samtidigt kan inte finländare rätta sig efter er som inte talar finska. Det är ju ändå FINLAND. Synd dock att ni inte talar språket, kanske lika bra att ni flyttar till Sverige. :)

  4. Pia

    Flytta till Sverige!
    Här talas minst 30 olika språk och vi är inte
    så snarstuckna när det gäller hemspråk.
    Nackdelen för dig som finlandssvensk är
    att alla tror att du är finskspråkig som talat
    bra svenska

  5. Lina

    Det där hände min stora syster en gång x)

    Hon sa något till tanten i telen och tanten kunde INTE svara på det så vad gjorde hon istället? Hon la på ;3

  6. Caroline

    Pratade med mitt telefonbolags kundtjänst idag och höll på att bli kopplad vidare (efter att ha suttit i närmare 10 minuter redan i telefonkö), när jag frågade om dom pratade svenska. Men innan kvinnan hann koppla vidare mig så sa jag på finska att jag försöker prata med henne i alla fall.

    De förstår nog svenska, men är väl lika blyga som en själv när man blir tvungen att prata på finska. Men hon började prata mer och mer svenska med mig ju mer jag pratade finska med henne. Jag och telefontanten lärde ju oss av varandra, och det är inte lika pinsamt att prata finska (som jag har svårt med) i telefon. Det är väl bara att försöka, för inte förlorar man ju något på att lära sig något nytt (även om det skulle spara mycket tid att få prata med detsamma på sitt eget modersmål när det kommer till kundbetjäning)

  7. Lina

    Ansvaret ligger nog hos både kunden och kundtjänsten enligt min mening, så som det gör bland alla andra medborgare i landet. Det är INTE omöjligt att lära sig finska eller svenska. Min pappa är helt finlandssvensk, men min mamma finsk. Pappa suger rent ut sagt på finska, men han drar sig aldrig för att prata det, och han har aldrig hamnat i trubbel, även om vägen till förståelse ibland tagit några extra kurvor.

    Jag tror, som många är inne på, att inställningen spelar stor roll, och jag är säker på att ni kan finska och skulle bli förstådda om ni försökte (vet många som tror de är sämre på finska än vad de egentligen är, och därför inte vågar prata det), med det inte sagt att inte en finskspråkig heller skulle göra sig förstådd om denne försökte prata svenska. Men jag håller med dig fullt ut, det var onödigt att slänga luren i örat på dig.

    Måste dock ge en eloge till Kelas och Nordeas svenskspråkiga kundtjänster, kön har aldrig varit lång de gånger jag ringt och personalen har alltid varit mycket trevlig, även om det är personer som bryter starkt på finska!

  8. Lotta

    på samma sätt som ni har det svårt att lära er finska, har finnarna det svårt att lära sej svenska. plus att finnarna har ofta ett galet attitydproblem mot ”pakkoruotsi”. och kundtjänstgrejen. det var ju jävla fräckt att lägga på! det är oacceptabelt och har de en epost adree, skicka meddelande via den åt dem så att de får veta vad de går för! fräckt!
    och det där med att ”jobbar du på kundtjänst borde du kunna åtminstone finska OCH svenska”. det är inte så lätt om du tänker. på kundtjänsterna jobbar ofta unga mänskor och arbetskraften kan byta ganska ofta faktist. om kundtjänsten har som kriterie att alla måste kunna perfekt finska o svenska, det funkar bara inte. och så e de resurserna. ofta kostar det mera för företaget att ha svenskatalande på jobb, eftersom de skall betalas språktillägg. o det att telefontiden är kortare, är samma orsak. det kostar om man alltid skall ha någon som talar svenska på jobb. vet inte vilken firma du ringde till, men de har säkert, som många andra firmor ca.2% av alla som ringer talar svenska. det är inte så mycket det.

    jag ville bara förklara grejen ur en firmans synvinkel, inte mena något illa, eller såra dej :)
    blev lite lång kommentar, hoppsan!

    och jag tycker också man borde få mer svensk kundservice, men i finland, it’s not possible, så man får leva som det e :)

  9. Marlene

    Jaa, det hör ju till undantagen att folk som arbetar inom kundtjänst kan svenska tyvärr… Så där lagom kul om man ringer till FPA eller nåt sånt ställe. Och att bara lägga på är ju rent ohyfsat.

  10. Lina

    Fy så hemskt! Vilka människor… Ring och skäll ut dom o säg att du ska inte behöva betala någon räkning till dom där svinen :O ;)

  11. Emilia

    Jaa.. Hände samma sak för mej idag. FAST jag är tvåspråkig så försöker jag prata svenska så ofta de bara går. O idag ringde ja till Blue1 för att fråga om nå biljetter o pratade o frågade o då jag hade sagt klart mitt så stängde tjejen i telefonen bara av ;s

    JANINA SVARAR: Det är så fräckt!

  12. Tin

    Jag fattar att det är svårt med finska (jag kan själv inget fast jag bor i Finland vilket man SKÄMS över) men om du har den inställningen att du inte ens skulle SÖKA ett jobb där du ska kunna lite finska. det är lite ”löjligt” om jag får säga så (vill inte vara kritisk här nu men de e ju så) jag VILL gärna lära mig språket fast det är ett evighets språk och inte ens låter ”bra” men jag skäms som finländare att inte kunna bättre finska så att jag ens gör mig förstådd. men om man aldrig vill lära sig och strätar emot och inte kan tänka sig att söka för att ens förbättra sig lite inom finskaspråket. så då ska man inte tro att finnar tänker annorlunda heller. inte konstigt att vi har en sån språkklyfta i vårt land!
    fast det ät sant man vill ju ha servicetjänst på sitt eget språk och det har vi egentligen alltid rätt till enligt finsk lag! och det var väldigt fel från deras sida att slänga på sådär, det säger jag inget emot för du ska få på ditt eget språk egentligen. men jag tycker du ställer dig så negativ till FINSKA och ”tänker aldrig söka ett jobb här för man måste kunna finska och det vägrar jag att tala” varför?
    jag tycker man är lite väl ensidig då. det var nu min åsikt, hoppas du inte tar illa vid.

    JANINA SVARAR: Jag menade inte att jag inte skulle söka ett sånt jobb där man ska prata finska för att jag inte GILLAR språket, det jag menade var att jag är medveten om att jag inte kan finska och därför inte skulle kunna betjäna kunder på finska alls, det är ju KUNDTJÄNST det handlar om, då ska man väl kunna betjäna åtminstone på båda språken. Det är inte så att vi strätar emot att lära oss, det känns bara helt omöjligt och vi HAR FÖRSÖKT men tröttnat nu redan och det enda som håller oss kvar i detta land är släkten. Bara för att vi är födda här betyder det inte att vi är skyldiga landet någonting, alla har vi yttrandefrihet och vill vi flytta till Sverige p.g.a. språket (även om det inte är bara därför) så ska det vara helt okej. Det är vår sak och ingen annans. Och jaa, vi skäms nog vi också över att vi inte kan finska, men det är inte ”bara att lära sig” för alla, vissa har lättare att lära sig, andra har det svårare. Det beror till stor del på hur intresserad man är av att lära sig. Jag kan bättre engelska än många andra jag känner, det är ju ett världsspråk och något som alla borde kunna, men inte tycker jag att de som knappt kan prata engelska borde skämmas för det.

  13. Anonym

    Så oartigt att lägga på! Oftast brukar man nog kunna förstå varandra iaf fast ingen är perfekt på svenska eller finska

  14. Anonym

    skulle detta ha hänt mig att de slänger på luren (att få köa ännu längre pga att man talar svenska är ju tyvärr helt vanligt) så förbanne mig i att jag skulle ta kontakt med bolaget och berätta hur de behandlar sina kunder. för som sagt, hon skulle ju ha kunnat fråga om du pratar finska. usch, sånt här gör mig riktigt förbannad :(

  15. Anonym

    Ja. Finland är ett tvåspråkigt land, vilket egentligen betyder att även du måste kunna finska, om du tycker att alla borde kunna svenska för att vi är tvåspråkiga. Vill inte vara dum eller nåt, men jag tycker svenskar alltid hackar på finskar om de inte kan svenska. Andra vägen är det ju förståss också. Och klart finskan är viktigare eftersom det är FINLAND. Och ca 94% av belfolkningen pratar finska. Och jag vet att du har planer att flytta till sverige, så det var ju ett bra val i fall du inte tycker om finskan :) Själv är jag tvåspråkig, kan svenska och finska lika bra, och pratar båda hemma, därför står jah för båda sidorna, både svenskan i finland, och finskan. Ingen skulle borda hacka på varann.

    JANINA SVARAR: Nu var ju problemet att hon LA PÅ när jag suttit i väntekö redan hur länge som helst, så jag fick bara ringa upp på nytt och hoppas att nästa person inte skulle lägga på. Hon frågade inte ens om jag kunde finska, klart man blir arg då.

  16. Victoria

    Carro, jär i Åbo ha e blivi just så, att varje gang man får svensk betjäning så blejv dan SÅ myki betär, e händer liksom så otrolit sällan! :D

  17. Ida

    man gruvar sig ALLTID som enspråkigt svensk att ringa kundtjänst för man VET att man inte kommer att få service på svenska i alla fall inte utan att vänta sådär en halv timme (blir ju sjuukt dyrt). Jag undrar varför inte företagen kan anställa TVÅSPRÅKIGA från början så slipper man allt tjafs med; ”för betjäning på svenska tryck 2” eller ”pratar du svenska” – ”ei, mutta puhutko englantia?” pliis hur svårt är det? Men jag vill ändå ge en bukett till det svenska klädföreataget med två bokstäver där personalen faktiskt behärskar båda språken, jag bugar!

  18. Carro

    Jaa, ATT man vaar arg! Å he västa e jo at e int e na sällan såndee händer heldär. He e nästan så man vaar fövåna tem gangor man faktist får svenk betjäning utan na som helst problem.

  19. Victoria

    Iaf angående varför telefontiden är 3 timmar kortare för svensk betjäning är troligtvis för att de har så få (kanske t.o.m. bara 1?) som kan svenska, och dom kan ju inte måsta ha längre arbetsdagar för det :) men joo, instämmer, det här med tvåspråkigheten i vårt land funkar verkligen inte, såå jobbigt när finskan är så mycket ”viktigare”!

stats